Carnegie (Xavier Georges)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2025
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1503 times
Been thanked: 1154 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Bruno »

_Berenice_ pisze: 04 sie 2022, 00:06
Czy nie sądzicie że to przemieszczanie ludzi po działach nie jest przekombinowane?
Ale, co ciekawe, wcale tak dużo tych biur nie budowaliśmy. Góra 2-3. Często zwyciężcą okazywał się ten, kto nie kupił żadnego biura. Jeżeli ładowaliszy do naszej firmy więcej niż 3, to tylko dla punktów, a nie zdolności. Niemniej najciekawsze i tak są te z dodatku, co zapewniają dodatkowe punkty, zasoby itd. :D
Mając Nowe Lobby nie wypada nie stawiać departamentów. Tym bardziej, że chyba 1/4 punktacji z dobroczynności ich dotyczy. Oczywiście nie twierdzę, że tak trzeba, ta gra daje sporą swobodę (chyba tylko połączenia są super ważne), ale rozwój departamentów to jedna z ciekawszych strategii. Oczywiście wiele zależy też od liczby grających.
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Awatar użytkownika
_Berenice_
Posty: 764
Rejestracja: 17 lis 2012, 14:36
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 62 times
Been thanked: 479 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: _Berenice_ »

Tym bardziej, że chyba 1/4 punktacji z dobroczynności ich dotyczy
Tak, ale wystarczy zazwyczaj dać jedna donacje na określony dział i iść tylko w budynki tego rodzaju. Opcjonalnie ładnie to się zgrywa z punktowaniem za stojących pracowników. Zgadzam się, że można postawić głównie na to w swojej strategii, ale jak do tej pory udało się nie iść w to za mocno, a i tak wygrać (innym graczom nie mi, bo ja to w Carnegie radzę sobie jako tako ;) )

Mam podobne doświadczenia - co do połączeń. Jak na razie nikomu nie udało się bez nich wygrać. Ale tutaj tak naprawdę wszystko jest ważne. Tak samo nie da się wygrać bez donacji, rozwoju planszetek projektów itd.
Moja kolekcja

Planszówkowy PKS - gdzie planszówki kupujemy sami, a wy decydujecie, czy również chcecie wydać na nie swoje pieniądze!

ZnadPlanszy.pl - zapraszamy też do naszego bloga, gdzie także dzieją się różniste rzeczy :>
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5611
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 802 times
Been thanked: 1246 times
Kontakt:

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: mat_eyo »

Kusi mnie, żeby raz zagrać nie na robienie połączeń (2-3 powinny i tak wyjść same), ale budowanie miast czysto pod punkty. Najlepiej małe miasteczka warte punkt, budowane w regionach, w których tor transportu wskazuje dwa punkty przychodu - łącznie 3 pz. Raczej nie zrównoważy to pełnych pięciu połączeń z pociągami w każdym regionie, kto wie. Można wtedy olać rozwój niektórych torów transportu, a taki typ gry pomógłby też w blokowaniu.

No właśnie, jak to jest z tym blokowaniem przeciwników? Wydaje mi się możliwe tylko przy dwóch osobach i wyłącznie, kiedy na setupie neutralne dyski wyjdą w sprzyjającym układzie. A propos setupu, to bardzo polecam zapisać sobie ten link w telefonie:
https://gamehelpers.brokengod.net/carnegie/

Jedno kliknięcie, a nie trzeba niczego tasować, losować itd.
Awatar użytkownika
_Berenice_
Posty: 764
Rejestracja: 17 lis 2012, 14:36
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 62 times
Been thanked: 479 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: _Berenice_ »

mat_eyo pisze: 04 sie 2022, 08:28 Kusi mnie, żeby raz zagrać nie na robienie połączeń (2-3 powinny i tak wyjść same), ale budowanie miast czysto pod punkty. Najlepiej małe miasteczka warte punkt, budowane w regionach, w których tor transportu wskazuje dwa punkty przychodu - łącznie 3 pz. Raczej nie zrównoważy to pełnych pięciu połączeń z pociągami w każdym regionie, kto wie. Można wtedy olać rozwój niektórych torów transportu, a taki typ gry pomógłby też w blokowaniu.

No właśnie, jak to jest z tym blokowaniem przeciwników? Wydaje mi się możliwe tylko przy dwóch osobach i wyłącznie, kiedy na setupie neutralne dyski wyjdą w sprzyjającym układzie. A propos setupu, to bardzo polecam zapisać sobie ten link w telefonie:
https://gamehelpers.brokengod.net/carnegie/

Jedno kliknięcie, a nie trzeba niczego tasować, losować itd.
To ja zacznę od końca. W naszych grach było naprawdę mnóstwo blokowania. Najłatwiej odciąć West z San Francisco, a to połączenie o sile 2. Jak tak miałam, że byłam nieuważna i kilka razy tak mnie odcięto. Serio się zagotowałam :D I teraz wracając do pierwszej części wypowiedzi - chociaż miałam sporo punktów w innych miejscach, to nie udało mi się nadgonić tych połączeń. Wyniki mierne między 103-106 punktów.
Moja kolekcja

Planszówkowy PKS - gdzie planszówki kupujemy sami, a wy decydujecie, czy również chcecie wydać na nie swoje pieniądze!

ZnadPlanszy.pl - zapraszamy też do naszego bloga, gdzie także dzieją się różniste rzeczy :>
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2025
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1503 times
Been thanked: 1154 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Bruno »

Automatyczne losowanie setupu na wskazanej przez mat_eyo stronie jest rewelacyjne, bo robienie tego na fizycznych komponentach to mordęga.
Też bardzo wszystkim polecam!

Co do blokowania połączeń - jeszcze grając na BGA sprawdziliśmy, że jak najbardziej jest to możliwe, tylko wymaga pewnej współpracy :wink:
Można też blokować sloty w wielkich miastach/stolicach regionu.

Przy okazji jedna rzecz, która w Carnegie mi się nie podoba: uważam, że w grach zachęcających do negatywnej interakcji powinno być jasne, kto w danej chwili jest liderem, a kto do tego tytułu tylko aspiruje. Tak, aby cel tej negatywnej interakcji był wybrany możliwie świadomie, a nie wynikał wyłącznie z tego, kto kogo przekonał nad stołem.
Natomiast w Carnegie punkty de facto zliczane są dopiero po rozgrywce, bo te zdobywane w jej trakcie to jakieś drobne "na waciki", które nic jeszcze nie mówią o faktycznych szansach na wygraną.
Jak dotąd wydaje mi się to największą słabością w projekcie tej ciekawej gry.
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Awatar użytkownika
Leinadus
Posty: 1007
Rejestracja: 01 wrz 2018, 19:57
Has thanked: 8 times
Been thanked: 85 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Leinadus »

Bruno pisze: 04 sie 2022, 12:53 Automatyczne losowanie setupu na wskazanej przez mat_eyo stronie jest rewelacyjne, bo robienie tego na fizycznych komponentach to mordęga.
Też bardzo wszystkim polecam!

Co do blokowania połączeń - jeszcze grając na BGA sprawdziliśmy, że jak najbardziej jest to możliwe, tylko wymaga pewnej współpracy :wink:
Można też blokować sloty w wielkich miastach/stolicach regionu.

Przy okazji jedna rzecz, która w Carnegie mi się nie podoba: uważam, że w grach zachęcających do negatywnej interakcji powinno być jasne, kto w danej chwili jest liderem, a kto do tego tytułu tylko aspiruje. Tak, aby cel tej negatywnej interakcji był wybrany możliwie świadomie, a nie wynikał wyłącznie z tego, kto kogo przekonał nad stołem.
Natomiast w Carnegie punkty de facto zliczane są dopiero po rozgrywce, bo te zdobywane w jej trakcie to jakieś drobne "na waciki", które nic jeszcze nie mówią o faktycznych szansach na wygraną.
Jak dotąd wydaje mi się to największą słabością w projekcie tej ciekawej gry.
A ja tam nie do końca zgadzam się z tym zarzutem. Niby nie ma toru punktacji (na bieżąco), ale bez problemu można zobaczyć (po torach i planszy), kto mniej więcej jak stoi z punktami i które akcje warto uwalić, żeby nie dać tej osobie wygranej.
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2025
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1503 times
Been thanked: 1154 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Bruno »

Leinadus pisze: 04 sie 2022, 13:07 A ja tam nie do końca zgadzam się z tym zarzutem. Niby nie ma toru punktacji (na bieżąco), ale bez problemu można zobaczyć (po torach i planszy), kto mniej więcej jak stoi z punktami i które akcje warto uwalić, żeby nie dać tej osobie wygranej.
Mniej więcej - słowo klucz!
Masz gracza A, któremu brakuje połączenia do SF (lub chciałby na koniec gry wykonać jeszcze akcję Zarządzanie), i masz gracza B, któremu brakuje połączenia do NO (lub chciałby na koniec wykonać akcję Budowy), i teraz Ty, gracz C, musisz szacować "mniej więcej", który z nich ma więcej PZów, ergo którego powinieneś blokować bardziej, żeby samemu odnieść zwycięstwo.
Niestety, ale jest tu potencjał na "ślepy" king making. A to jest spora słabość projektu gry.
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Awatar użytkownika
Leinadus
Posty: 1007
Rejestracja: 01 wrz 2018, 19:57
Has thanked: 8 times
Been thanked: 85 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Leinadus »

Bruno pisze: 04 sie 2022, 13:41
Leinadus pisze: 04 sie 2022, 13:07 A ja tam nie do końca zgadzam się z tym zarzutem. Niby nie ma toru punktacji (na bieżąco), ale bez problemu można zobaczyć (po torach i planszy), kto mniej więcej jak stoi z punktami i które akcje warto uwalić, żeby nie dać tej osobie wygranej.
Mniej więcej - słowo klucz!
Masz gracza A, któremu brakuje połączenia do SF (lub chciałby na koniec gry wykonać jeszcze akcję Zarządzanie), i masz gracza B, któremu brakuje połączenia do NO (lub chciałby na koniec wykonać akcję Budowy), i teraz Ty, gracz C, musisz szacować "mniej więcej", który z nich ma więcej PZów, ergo którego powinieneś blokować bardziej, żeby samemu odnieść zwycięstwo.
Niestety, ale jest tu potencjał na "ślepy" king making. A to jest spora słabość projektu gry.
Dalej mnie to nie przekonuje. Masz pełno gier, gdzie interakcja jest większa a problemu z liczeniem jeszcze większe (np. GWT), albo gdzie masz jeszcze ukryte cele.
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2025
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1503 times
Been thanked: 1154 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Bruno »

Leinadus pisze: 04 sie 2022, 17:27 Dalej mnie to nie przekonuje. Masz pełno gier, gdzie interakcja jest większa a problemu z liczeniem jeszcze większe (np. GWT), albo gdzie masz jeszcze ukryte cele.
Spoko, nie musi.
Zastanów się tylko, czy w GWT jest gdziekolwiek możliwość zaszkodzenia konkretnemu graczowi pojedynczą akcją o porównywalnej sile rażenia co ostatnie akcje w Carnegie. Bo to one mogą tu prowadzić do kingmakingu.
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Fojtu
Posty: 3389
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 560 times
Been thanked: 1266 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Fojtu »

Bruno pisze: 04 sie 2022, 13:41
Leinadus pisze: 04 sie 2022, 13:07 A ja tam nie do końca zgadzam się z tym zarzutem. Niby nie ma toru punktacji (na bieżąco), ale bez problemu można zobaczyć (po torach i planszy), kto mniej więcej jak stoi z punktami i które akcje warto uwalić, żeby nie dać tej osobie wygranej.
Mniej więcej - słowo klucz!
Masz gracza A, któremu brakuje połączenia do SF (lub chciałby na koniec gry wykonać jeszcze akcję Zarządzanie), i masz gracza B, któremu brakuje połączenia do NO (lub chciałby na koniec wykonać akcję Budowy), i teraz Ty, gracz C, musisz szacować "mniej więcej", który z nich ma więcej PZów, ergo którego powinieneś blokować bardziej, żeby samemu odnieść zwycięstwo.
Niestety, ale jest tu potencjał na "ślepy" king making. A to jest spora słabość projektu gry.
My mieliśmy bardzo podobne wrażenie, ostatnia akcja potrafi zdecydować przypadkowo o zwycięzcy przy wyrównanej rozgrywce. Nie wiem w jakie euro ostatnio grałem, które w takim stopniu miało ten element.
Awatar użytkownika
_Berenice_
Posty: 764
Rejestracja: 17 lis 2012, 14:36
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 62 times
Been thanked: 479 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: _Berenice_ »

I zapraszam do filmowych wrażeń, uwag i spostrzeżeń w związku z Carnegie:

https://youtu.be/aD99dy3U97g
Moja kolekcja

Planszówkowy PKS - gdzie planszówki kupujemy sami, a wy decydujecie, czy również chcecie wydać na nie swoje pieniądze!

ZnadPlanszy.pl - zapraszamy też do naszego bloga, gdzie także dzieją się różniste rzeczy :>
Awatar użytkownika
Nilis
Posty: 654
Rejestracja: 26 mar 2020, 13:35
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 247 times
Been thanked: 373 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Nilis »

Wszyscy mnie przekonaliście. Carnegie Deluxe zakupione z pomocą kolegi Japańczyka:) Przekonało mnie też BGG. Portal pokazuje że gra działa na 2 osoby co jest dla mnie bardzo istotne. Czy długo graliście na samej podstawce nim dodaliście dodatek? (szczególnie nowe departamenty)
Osobiście często bardziej wolę pograć z ludźmi w planszówki, niż słuchać, co wydaje im się, że mają do powiedzenia. feniks_ciapek
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3360
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1120 times
Been thanked: 1288 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: seki »

Nilis pisze: 05 sie 2022, 21:57 Wszyscy mnie przekonaliście. Carnegie Deluxe zakupione z pomocą kolegi Japańczyka:) Przekonało mnie też BGG. Portal pokazuje że gra działa na 2 osoby co jest dla mnie bardzo istotne. Czy długo graliście na samej podstawce nim dodaliście dodatek? (szczególnie nowe departamenty)
Ja co prawda jeszcze milczę odnośnie swojej szerszej opinii. Zdradzę tylko, że po pierwszej partii jestem zachwycony. Odpowiadając na Twoje pytanie wydaje mi się, że spokojnie możesz rozegrać conajmniej kilka partii i za każdym razem budować inne działy z jednoczesnym nastawieniem na nieco inna strategię. Imho, w tej grze nie można odpuścić projektów i donacji ale to w jaki sposób do tego dojdziesz i jakimi narzędziami rozkrecisz swoją firmę jest dość otwartą kwestią i w dużej mierze różnorodność zalezy od dostępnych i budowanych działów a tych jest sporo już w samej podstawce. W naszej 3 osobowej partii każdy gracz zamontował 3-4 działy i każdy poszedł w zupełnie inną stronę.

Edit. Nic w instrukcji nie znalazłem o trybie rozgrywki z różnymi stronami plansz projektów. Przeoczyłem czy rzeczywiście nie ma? Nie wiem czy wszyscy gracze powinni grać na ten samej stronie czy ma to być decyzja indywidualna?
Ostatnio zmieniony 07 sie 2022, 18:18 przez seki, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
JimmyPL
Posty: 263
Rejestracja: 30 sty 2013, 19:11
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 53 times
Been thanked: 51 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: JimmyPL »

Kolejna partia za mną, tym razem 3 osoby.
Tym razem kolega wyciagnal ponad 150 punktów z czego tylko ~50 to donacje. Naprawdę idze fajnie kombinować z tymi działami i każdy może grać inaczej... A jeszcze dodatkowe lobby potrafi nieźle namieszać :)

Także tutaj trzeba robić trochę wszystko ale różnica diametralna to jak to robić i sprawność tego działania.
Gra mnie niezmiennie zachwyca
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2025
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1503 times
Been thanked: 1154 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Bruno »

seki pisze: 07 sie 2022, 14:29 Edit. Nic w instrukcji nie znalazłem o trybie rozgrywki z różnymi stronami plansz projektów. Przeoczyłem czy rzeczywiście nie ma? Nie wiem czy wszyscy gracze powinni grać na ten samej stronie czy ma to być decyzja indywidualna?
Wg głosów na BGG na podstawie implementacji gry na BGA należy sądzić, że każdy gracz ma w tym zakresie totalną swobodę i gra może być tym samym asymetryczna.
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3360
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1120 times
Been thanked: 1288 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: seki »

Bruno pisze: 07 sie 2022, 18:44 Wg głosów na BGG na podstawie implementacji gry na BGA należy sądzić, że każdy gracz ma w tym zakresie totalną swobodę i gra może być tym samym asymetryczna.
W ten sposób graliśmy dzisiaj drugą partię i daliśmy sobie swobodę w tym zakresie. Gra w drugiej partii udowodniła mi jak mocno różna może być rozgrywka zarówno jeśli chodzi o strategie gry jak i końcową sytuacje na mapie połączeń. W pierwszej partii większość punktów jakie zdobyliśmy była z połączeń miedzy miastami (1 gracz zdobył max z 4 połączeń, a pozostali max z 3 połączeń). W dzisiejszej partii interakcja w tym zakresie szła na noże, do tego stopnia, że tylko ja zdobyłem jakiekolwiek punkty z dwóch połączeń (marne 9 pkt), pozostali nic z czego jeden gracz popełnił błąd idąc wyraźnie w jednym kierunku, został zablokowany a brakował mu tylko 1 projekt do zrealizowania połączenia za 18 punktów. Dzisiejszy wynik słabszy niż w pierwszej partii, ale tak się gra jak gracze pozwalają. To ten typ gry, w którym ciężko jest porównać wyniki między partiami, a większe znaczenie ma wg mnie przewaga punktowa między graczami. Wynika to z tego, że ilość akcji poszczególnych działów może być różna między partiami a gracze świadomie mogą wybierać akcje dające mniej punktów ale za to dające punkty im, a nie rywalom. Ja tak miałem dzisiaj korzystając uparcie z akcji zarządu (mimo, że bardziej oczywiste punkty byłyby za projekty (akcja budowy) czy też punkty z torów projektów (akcja badania i rozwoju). Zdobyłem dzisiaj 117 punktów ale przewagę nad drugim graczem miałem aż 24 punkty. Prawie połowę punktów uzyskałem z 4 donacji za które uzyskałem łącznie 53 punkty. Partie miałem mocno nastawioną na kupowanie nowych działów, wybierając jako pierwszy dział ten, który pozwala przenosić pracownika po wybudowaniu nowego działu. Skutecznie wykorzystałem również dział pozwalający na donacje już zajętych wyborów. Ostatecznie wybudowałem 7 nowych działów zapełniając maksymalnie najwyższe piętro. Przy tym nie pozyskałem ani jednego dodatkowego pracownika i chyba ani razu nie odpaliłem akcji kadr bo nie musiałem zbyt wiele przemieszczać pracowników. Gra pokazuje, że można zrealizować bardzo ciekawe strategie i to jest w niej pociągające.
W spoilerze zdjęcie mojej dzisiejszej firmy i sytuacji na planszy pod koniec gry.
Spoiler:
Tyle o zaobserwowanej różnorodności strategii. To mi się bardzo podoba. Co jeszcze? Oczywiście wykonanie w wersji delux. Wypraski są bardzo funkcjonalne, zwłaszcza tacki gracza i tacka z działami, którą często się bierze i przegląda. Bez niej byłoby to niemożliwe. M.in. dlatego uważam, ze wersja delux jest dużo lepszym wyborem niż wersja retail. Te wypraski naprawdę uprzyjemniają rozgrywkę + liczne nowe działy to również duży plus. Bardzo też lubię tak grube i solidne pudełka jaki mamy w wersji delux. Tu nie trzeba się martwic, że coś się przypadkiem rozerwie, box jest naprawdę solidny. Kolory, ikonografia, wielkość elementów, czytelność na planszy, to wszystko na plus. Banknoty z metalicznym połyskiem tak mnie urzekły, że mimo posiadania rozszerzonej wersji iron clays i bycia ich wielkim fanem pozostałem w tym przypadku przy oryginalnych banknotach.
Akcje w grze są dynamiczne, wybory dość szybkie, dużo się dzieje co tylko podkręca emocje przy stole i nie ma nudy. W drugiej rozgrywce wyszedł nam czas 1h 25' bez setupu i liczenia punktów. Dało się jeszcze ten czas skrócić bo jeden gracz miewał dłuższe zwiechy. To dobry wynik jak na grę euro w 3-osobowym składzie i bogatą w wiele ciekawych decyzji. Ostatecznie oceniam na 9/10. U mnie oceny ewoluują w obie strony, ale dychy raczej nie będzie. Jest tu jednak duża szansa na pozostanie przy tak wysokiej ocenie. Działy wydają się ciekawie zbalansowane i przydatne do różnych strategii. O regrywalność się nie martwię z uwagi na liczne działy i dodatkowe moduły z ksowego dodatku. Poza tym mało które gry ogrywam do upadłego.
Awatar użytkownika
Bruno
Posty: 2025
Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1503 times
Been thanked: 1154 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Bruno »

seki pisze: 07 sie 2022, 21:27 Gra w drugiej partii udowodniła mi jak mocno różna może być rozgrywka zarówno jeśli chodzi o strategie gry jak i końcową sytuacje na mapie połączeń.
W tym elemencie pokładam najwięcej nadziei w Carnegie! Zawartość wersji KS wręcz skłania do eksperymentowania z różnymi strategiami! 👍🏿
seki pisze: 07 sie 2022, 21:27 Partie miałem mocno nastawioną na kupowanie nowych działów, wybierając jako pierwszy dział ten, który pozwala przenosić pracownika po wybudowaniu nowego działu.
I to chyba Ci bardzo pomogło, bo widzę, że nowe działy stawiałeś na wyższych kondygnacjach (dla punktów), więc używanie ich bez Nowego Lobby nie byłoby łatwe i wymagałoby ze dwóch meepli w podstawowym dziale kadr :wink:

Nie mogę się doczekać rozgrywki w mój egzemplarz w kilka osób! :D
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3360
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1120 times
Been thanked: 1288 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: seki »

Bruno pisze: 08 sie 2022, 00:38
seki pisze: 07 sie 2022, 21:27 Partie miałem mocno nastawioną na kupowanie nowych działów, wybierając jako pierwszy dział ten, który pozwala przenosić pracownika po wybudowaniu nowego działu.
I to chyba Ci bardzo pomogło, bo widzę, że nowe działy stawiałeś na wyższych kondygnacjach (dla punktów), więc używanie ich bez Nowego Lobby nie byłoby łatwe i wymagałoby ze dwóch meepli w podstawowym dziale kadr :wink:

Nie mogę się doczekać rozgrywki w mój egzemplarz w kilka osób! :D
Dokładnie bardzo mi to pomogło. Ten dział zdaje się nazywa inaczej niż Nowe lobby. Bo to nie ten dział, który pozwala umieszczać w nim pracowników tylko to dział, który pozwala z automatu po wybudowaniu nowego działu przenieść do niego pracownika. W związku z tym nie bałem się odległości od lobby, ani też nie musiałem przejmować się akcją kadr. Dało mi to dużą elastyczność i pozwolilo przechytrzyć rywali w różnych momentach np był moment kiedy wysłałem wszystkich budowniczych na misję i wiedziałem, że współgracze odpalą akcje budowy więc w swojej turze wyboru wybrałem zarząd, postawiłem nowy dział budowy i po aktywacji pracownika już miałem akcje dostępną.

W ogóle mam wrażenie, że na pierwszy rzut oka te działy z ostatniej kolumny (które nie mają akcji same w sobie) są niechętnie wybierane a w rzeczywistości są bardzo mocne i otwierają ciekawe możliwości dzięki nagięciu podstawowych zasad. Mnie w tej rozgrywce przydał się mocno zarówno ten dział co napisałem jak i dział, który pozwala zająć zajęte już pole na planszy donacji. A ktoś inny w wątku pisał, że widział też ciekawe zastosowanie Nowego lobby.
Macek
Posty: 358
Rejestracja: 16 sty 2012, 00:25

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Macek »

seki pisze: 07 sie 2022, 21:27 Prawie połowę punktów uzyskałem z 4 donacji za które uzyskałem łącznie 53 punkty.
Jak można wyciągnąć 53 pkt z donacji? A to nie jest tak, że max. 12 pkt. na donację?
Ostatnio zmieniony 09 sie 2022, 03:58 przez Curiosity, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: cytowanie
Awatar użytkownika
mat_eyo
Posty: 5611
Rejestracja: 18 lip 2011, 10:09
Lokalizacja: Warszawa / Łuków, woj. lubelskie
Has thanked: 802 times
Been thanked: 1246 times
Kontakt:

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: mat_eyo »

Po pierwsze, można ich złożyć więcej niż 4. Po drugie, jeśli masz któryś projekt na stronie b i wysuniesz go do końca, to na ostatnim polu jest zwiększenie limitu punktów z donacji o 3.
Awatar użytkownika
seki
Moderator
Posty: 3360
Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
Lokalizacja: Czapury/Poznań
Has thanked: 1120 times
Been thanked: 1288 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: seki »

Macek pisze: 08 sie 2022, 23:16
seki pisze: 07 sie 2022, 21:27 Prawie połowę punktów uzyskałem z 4 donacji za które uzyskałem łącznie 53 punkty.
Jak można wyciągnąć 53 pkt z donacji? A to nie jest tak, że max. 12 pkt. na donację?
Mat_eyo już w dużej mierze wyjaśnił. W moim przypadku były to 4 donacje po odblokowaniu +3 pkt do max a więc z limitem 15 punktów:
- na koniec gry sprzedałem 7 towarów = 14 punktów
- 4 projekty przemysłowe dały mi 12 punktów
- 5 działów zarządu dały mi 15 punktów
- 4 działy produkcyjne dały mi 12 punktów
Łącznie 53 punkty

Nie da się tego odnieść 1:1 ale zastanawiam się nad sensownością grania.na stronie B toru przemysłowego. Gdybym grał na torze przemysłowym na stronie A i tym samym nie odblokował bym zwiększonego limitu, to summa summarum ilość punktów miałbym podobną. Gdybym miał max 12 punktów za donacje to mialbym tych punktów 5 mniej ale z kolei strona A daje więcej punktów na koniec gry więc rodzi się pytanie czy jest sens grać na stronie B
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4530
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1366 times
Been thanked: 875 times
Kontakt:

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Hardkor »

Nilis pisze: 05 sie 2022, 21:57 Wszyscy mnie przekonaliście. Carnegie Deluxe zakupione z pomocą kolegi Japańczyka:) Przekonało mnie też BGG. Portal pokazuje że gra działa na 2 osoby co jest dla mnie bardzo istotne. Czy długo graliście na samej podstawce nim dodaliście dodatek? (szczególnie nowe departamenty)
Japanczyk sprzedawal swoja kopie czy gdzies to w sklepach jeszcze jest? A ode mnie dwa pytania:
1. Do czego byscie gre porownali?
2. Ile ksoztowala wersja KS i retail (ceny ze zbiorek najlepiej w porownaniu do KS, ew cena z 3t)
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Awatar użytkownika
karmazynowy
Posty: 1029
Rejestracja: 15 lut 2011, 18:26
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 186 times
Been thanked: 435 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: karmazynowy »

Hardkor pisze: 09 sie 2022, 10:29 Japanczyk sprzedawal swoja kopie czy gdzies to w sklepach jeszcze jest? A ode mnie dwa pytania:
1. Do czego byscie gre porownali?
2. Ile ksoztowala wersja KS i retail (ceny ze zbiorek najlepiej w porownaniu do KS, ew cena z 3t)
Kupowałem wersje KS w 3t za ~290 zł.

Grę w zasadzie ciężko do czegoś porównać, to taki zlepek mechanik, którego nie widzę w innej grze. Nawet mechanizm wyboru akcji, że jeden gracz wybiera a inni ją robią jest unikatowy, bo nie jest tak, że pozostali robią słabszą akcję - odpalają u siebie to, co sami sobie zbudowali/przygotowali więc każdy de facto robi trochę inne rzeczy. Na planszy jest dosyć standardowe budowanie połączeń (z wzajemnym blokowaniem), a dotacje to wybieranie kontraktów na koniec gry. Najciekawsze jest chyba planowanie akcji poprzez budowanie działów i łażenie swoimi robolami po firmie oraz wysyłanie i ściąganie ich z misji (tu istotny jest timing).

Wrażenia po pierwszej rozgrywce pozytywne, choć totalnie nie wiedziałem co mam robić i jak to wszystko ze sobą współpracuje, jednak praktycznie od razu zauważa się popełnione błędy. Dodatkowa wartość to strona wizualna gry i jakość komponentów, wygląda to świetnie, jest bardzo czytelne a ikonografia prosta.

Naprawdę, dziwię się, że Portal zrezygnował z wydania tej gry bo to średniej ciężkości, ładne, ciekawe mechanicznie euro z interakcją, które nie jest kolejną sałatką punktową.
Na półce | Na stole | Na sprzedaż i zamianę (Gdynia) | Podzielę się rabatem: Grybezpradu.eu - 5% | Planszostrefa.pl - 11%
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 990
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 374 times
Been thanked: 801 times
Kontakt:

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: Apos »

karmazynowy pisze: 09 sie 2022, 10:35 (...)
Kupowałem wersje KS w 3t za ~290 zł.
(...)
To bardzo dobra cena za ten wersję KS! Czytam Wasze opinie i trochę żałuję, że przegapiłem.

Jak Waszym zdaniem działa rozgrywka na 4 osoby? Może ta zamknąć się w 3h (albo mniej) i czy jest dużo ciekawej interakcji między graczami?
Awatar użytkownika
p_olo86
Posty: 412
Rejestracja: 04 sty 2017, 11:31
Has thanked: 9 times
Been thanked: 29 times

Re: Carnegie (Xavier Georges)

Post autor: p_olo86 »

Apos pisze: 09 sie 2022, 12:00
karmazynowy pisze: 09 sie 2022, 10:35 (...)
Kupowałem wersje KS w 3t za ~290 zł.
(...)
To bardzo dobra cena za ten wersję KS! Czytam Wasze opinie i trochę żałuję, że przegapiłem.

Jak Waszym zdaniem działa rozgrywka na 4 osoby? Może ta zamknąć się w 3h (albo mniej) i czy jest dużo ciekawej interakcji między graczami?
Myślę że bez problemu zmieścisz się w 3h. Ja jak na razie dwie partię 3 osobowe z tłumaczeniem zasad zamykałem w 2,5h czyli pewnie około 2h rozgrywki. Co do interakcji to napewno ciaśniej na mapie i wyścig o dotacje będzie odczuwalny
ODPOWIEDZ