Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Zbaviec
Posty: 69
Rejestracja: 09 wrz 2020, 07:40
Has thanked: 40 times
Been thanked: 21 times

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: Zbaviec »

Zombicide to taka piaskownica z zabawkami i zasadami do wykorzystania. W miarę grania można dodać własne zasady, inny sposób działania Abominacja w danym scenariuszu. Ostatnio grałem solo scenariusz gdzie były dostępne dwa pojazdy. Potem ten sam scenariusz grałem z kumplem. Wprowadziłem zasadę że wśród celi zostawiłem kolorowe znaczniki, które oznaczały odnalezienie klucza do samochodu i możliwość jego uruchomienia. Drobna rzecz, a zmieniła zasadę. Mam pewne pomysły na Abominacje i żeby przy ich pojawieniu powstawała strefa namnażania 😜 wciąż zastanawiam jak sprawić by samochody nie były tak przekoksane. Może wprowadzić ilość paliwa w zależności od rzutu kości. Możliwości do rozbudowy gry jest wiele i nie zawsze trzeba od razu dodatku. Spróbujcie potraktować grę jako otwarty system pełen możliwości.
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 876
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 302 times
Been thanked: 295 times

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: KOSHI »

Dzisiaj przyszło: Toxic Crowd i Angry Zombi. Wersja Pl. Piękne wersję, jedna folia, druga tylko odpakowana. Stan bajka. Aż nie wierzyłem bo kupowałem przez OLX. I typ liczył sobie tylko po 100 ziko za szt. plus wysyłka za piątaka. Kurczę, jaki jestem happy Dino. :mrgreen: Niech ten Fix jeszcze zejdzie i będzie grane. :twisted:
Awatar użytkownika
Gab
Posty: 620
Rejestracja: 15 maja 2013, 00:39
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 102 times
Been thanked: 85 times

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: Gab »

KOSHI pisze: 06 lip 2021, 21:00 Dzisiaj przyszło: Toxic Crowd i Angry Zombi. Wersja Pl. Piękne wersję, jedna folia, druga tylko odpakowana. Stan bajka. Aż nie wierzyłem bo kupowałem przez OLX. I typ liczył sobie tylko po 100 ziko za szt. plus wysyłka za piątaka. Kurczę, jaki jestem happy Dino. :mrgreen: Niech ten Fix jeszcze zejdzie i będzie grane. :twisted:
A to już wiem kto mi spod nosa zwinął te dwa zestawy :)
Na razie skupiam się na uzupełnianiu tego na co mnie stać. W pierwszej kolejności kupiłem wszystkie rzeczy, które były spod znaku ks-exclusive (z wyjątkiem pakietu prezydentów, którzy mają wg mnie słabe figurki i zupełnie nie pasują mi do serii), potem upgrade kit a teraz bawię się w pudełkowe dodatki z bohaterami. Zestawem chronicles gram cały czas na ebay zamowiłem też bohaterów z comic vol 1. Figurki w zestawach pudełkowych są bardziej artystyczne i świetnie nadają sie do malowania. W międzyczasie będę polował na pierwszą edycję ale ciśnienia nie mam, przepłacać nie zamierzam.
Awatar użytkownika
Zmij
Posty: 577
Rejestracja: 29 gru 2016, 11:00
Has thanked: 114 times
Been thanked: 211 times

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: Zmij »

Gab pisze: 07 lip 2021, 07:12
KOSHI pisze: 06 lip 2021, 21:00 Dzisiaj przyszło: Toxic Crowd i Angry Zombi. Wersja Pl. Piękne wersję, jedna folia, druga tylko odpakowana. Stan bajka. Aż nie wierzyłem bo kupowałem przez OLX. I typ liczył sobie tylko po 100 ziko za szt. plus wysyłka za piątaka. Kurczę, jaki jestem happy Dino. :mrgreen: Niech ten Fix jeszcze zejdzie i będzie grane. :twisted:
A to już wiem kto mi spod nosa zwinął te dwa zestawy :)
Na razie skupiam się na uzupełnianiu tego na co mnie stać. W pierwszej kolejności kupiłem wszystkie rzeczy, które były spod znaku ks-exclusive (z wyjątkiem pakietu prezydentów, którzy mają wg mnie słabe figurki i zupełnie nie pasują mi do serii), potem upgrade kit a teraz bawię się w pudełkowe dodatki z bohaterami. Zestawem chronicles gram cały czas na ebay zamowiłem też bohaterów z comic vol 1. Figurki w zestawach pudełkowych są bardziej artystyczne i świetnie nadają sie do malowania. W międzyczasie będę polował na pierwszą edycję ale ciśnienia nie mam, przepłacać nie zamierzam.
Nowy Toxic crowd mozna zamowic z darmowa przesylka na amazon.pl 111zl TU
Nalezy pamietac ze ten zestaw nie zawiera abominacji, pelny set jest w toxic city mall ale widze ze juz ciezko dostepny

PS widze ze wrocily tez duze dodadtki do 2nd edt w mepelu jakby ktos potrzebowal
miszcz
Posty: 178
Rejestracja: 14 sty 2011, 08:10
Been thanked: 59 times

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: miszcz »

A czy próbował ktoś grać w stare, to znaczy z 1 edycji, scenariusze zasadami z edycji 2?
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 876
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 302 times
Been thanked: 295 times

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: KOSHI »

Jak się sprawdzają żołnierze z fortu? Ktoś pisał, że nocą są mocno wykluczeni. W ogóle to czytałem na szybko instrukcję fortu i mam wrażenie, że mechanika aktywacji strzelców jest jakaś sztuczna. Ciągniesz kartę, wchodzą szwendacze z ikoną broni i co, szwendacze prują z giwer? To masakra się robi. Miałem wrażenie, że strzelcy są jak w BP. Aktywacja lub ruch, zasięg 3, 6 żołnierzy. A tu wygląda na jakaś wersję zombi ze Stalkera. Albo ja coś źle czytam albo to jest festiwal zombi Rambo. Jak to tak wygląda to ja nie kupuje tej mechaniki kompletnie...
Awatar użytkownika
Zmij
Posty: 577
Rejestracja: 29 gru 2016, 11:00
Has thanked: 114 times
Been thanked: 211 times

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: Zmij »

KOSHI pisze: 07 lip 2021, 17:24 Jak się sprawdzają żołnierze z fortu? Ktoś pisał, że nocą są mocno wykluczeni. W ogóle to czytałem na szybko instrukcję fortu i mam wrażenie, że mechanika aktywacji strzelców jest jakaś sztuczna. Ciągniesz kartę, wchodzą szwendacze z ikoną broni i co, szwendacze prują z giwer? To masakra się robi. Miałem wrażenie, że strzelcy są jak w BP. Aktywacja lub ruch, zasięg 3, 6 żołnierzy. A tu wygląda na jakaś wersję zombi ze Stalkera. Albo ja coś źle czytam albo to jest festiwal zombi Rambo. Jak to tak wygląda to ja nie kupuje tej mechaniki kompletnie...
To ja miałem mieszane odczucia, mechanika trochę sztuczną ale zostawiłem ja w grze bo w nocy jest ciężko i nie utrudnia a w dzień kiedy jest dużo łatwiej to podnosi poziom trudności co jest generalnie pożądane:)
Swoją drogą prędzej zrozumiem że zombi żołnierz który tzrma karabin od śmierci jak zobaczy mięsko to pobudzony naciśnie spust niż zombie co strzelają z łuku, to było kiepskie do pojęcia w CP:)
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 876
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 302 times
Been thanked: 295 times

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: KOSHI »

Figurki Strzelców bardzo mi się podobały ale fabularnie już mniej. Skąd się wzięli w miasteczku? Z tym zasięgiem 3 byli mocno upierdliwi nie powiem zwłaszcza w większych grupach. Na pewno lepiej pasują zombi żołnierze do gry bo tematycznie się bronią. Walczyli z zombie i sami się nimi stali. Zastanawiam się czy brać Fort z Mepla czy czekać na wersję Pl. W sumie bez fortu będzie i tak w co grać z toxic i berserkerami a z drugiej strony jak nie wydadzą i będzie latał po 3 stówy...
Awatar użytkownika
Zmij
Posty: 577
Rejestracja: 29 gru 2016, 11:00
Has thanked: 114 times
Been thanked: 211 times

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: Zmij »

KOSHI pisze: 07 lip 2021, 17:57 Figurki Strzelców bardzo mi się podobały ale fabularnie już mniej. Skąd się wzięli w miasteczku? Z tym zasięgiem 3 byli mocno upierdliwi nie powiem zwłaszcza w większych grupach. Na pewno lepiej pasują zombi żołnierze do gry bo tematycznie się bronią. Walczyli z zombie i sami się nimi stali. Zastanawiam się czy brać Fort z Mepla czy czekać na wersję Pl. W sumie bez fortu będzie i tak w co grać z toxic i berserkerami a z drugiej strony jak nie wydadzą i będzie latał po 3 stówy...
To już zależy czy angielski Ci przeszkadza czy nie, trochę jest tekstu na kartach do kampanii. Kiedy i czy wogole fort wyjdzie po polsku to nie wiadomo
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: Blue »

Czy wasze suwaki adrenaliny tez tak tragicznie chodzą? Bede musial chyba cos wykombinowac, bo to jest nieużywane i we wszystkich tak mam, nie ze jedna plansza gracza jest jakas gorsza.
Awatar użytkownika
Zmij
Posty: 577
Rejestracja: 29 gru 2016, 11:00
Has thanked: 114 times
Been thanked: 211 times

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: Zmij »

Blue pisze: 07 lip 2021, 23:21 Czy wasze suwaki adrenaliny tez tak tragicznie chodzą? Bede musial chyba cos wykombinowac, bo to jest nieużywane i we wszystkich tak mam, nie ze jedna plansza gracza jest jakas gorsza.
Na swoje nie mogę narzekać, chodza z delikatnym oporem ale nie jest to uciazliwe a wrecz pomaga trafic na wlasciwa liczbe bez przesuniecia za daleko.
Awatar użytkownika
Gab
Posty: 620
Rejestracja: 15 maja 2013, 00:39
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 102 times
Been thanked: 85 times

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: Gab »

Blue pisze: 07 lip 2021, 23:21 Czy wasze suwaki adrenaliny tez tak tragicznie chodzą? Bede musial chyba cos wykombinowac, bo to jest nieużywane i we wszystkich tak mam, nie ze jedna plansza gracza jest jakas gorsza.
Moje niestety też działają opornie. Myślałem, że sie rozruszają ale po rozegraniu ok 30 partii nadal jest problem z przesunieciem znacznika na odpowiedni poziom co jest w dłuższej perspektywie wkurzające bo chwilami to istne koło fortuny - trafię czy nie trafię. Z tackami do BP czy Invadera nie miałem takich przygód.
grubass
Posty: 19
Rejestracja: 19 sie 2012, 19:32
Has thanked: 6 times
Been thanked: 2 times

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: grubass »

Też tak mam. Jak użyję za mało siły to się nie przesuwa, a jak mocniej to przeskakuje o 7 pkt...
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: Blue »

grubass pisze: 08 lip 2021, 08:58 Też tak mam. Jak użyję za mało siły to się nie przesuwa, a jak mocniej to przeskakuje o 7 pkt...
No dokładnie tak mam.

Wziałem teraz i trzymając w palcach z 2 stron zacząłem kilkadziesiąt razy przesuwać po całym zakresie, przypiłowały się troche te zęby po których skacze wskaźnik z tyłu i jest dużo lepiej, za to okazało się że w jednej tabliczce na ostatnich numerkach nie ma "kliku". Aha sam ten suwak jest zrobiony tak , ze jego nos potrafi ścierać naklejkę przy tej operacji.

Zainteresowałem się tym jak ktoś na BGG napisał że świetne są te slidery, a ja miałem w myśli, że no... chyba na zdjęciach ;).
Danczeslav
Posty: 21
Rejestracja: 14 sie 2019, 22:19
Been thanked: 3 times

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: Danczeslav »

Można te elementy przesmarować
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: Blue »

Jasne, mozna, ale jednak unikalnym tłustych rzeczy przy planszowkach. Mozna niechcacy chwycić za dół, a potem nieswiadomie karty uświnić :).
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 876
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 302 times
Been thanked: 295 times

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: KOSHI »

Mi chodzą suwaki przeciętnie. Ujdzie.
@ Zmiji - jak u Ciebie wygląda spawn z dodatkowymi typami zombi? W BP przez double spawn wychodziły ze spawn pointów albo budynków mocno mieszane grupy. Na razie w 2 edycji nie widzę nic takiego. Idzie grupa grubasów albo szwendaczy a tylko czasem coś się pomiesza. Trochę to statycznie wygląda... Podejrzewam, że przy toxic i berserkach nie będzie to wiele lepiej wyglądało. Talia spawnu jest totalnie inna niż w BP plus brak nekro = mniejsze mieszanie typów zombie. Tak mi to wygląda ale może się mylę...
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: Blue »

Jak Ci mało to możesz potraktować karty 1-18 jako double spawny, skoro w instrukcji sugerują żeby je wyrzucić jak jest za prosto? ;) Mi się mieszały dość często z uwagi na zryw, albo kartę aktywacji bez spawnu. Sama podstawka a potrafiłem miec wszystkie typy zombi na jednym polu. Zasłanianie było na porządku dziennym.
Ostatnio zmieniony 08 lip 2021, 21:52 przez Blue, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Zmij
Posty: 577
Rejestracja: 29 gru 2016, 11:00
Has thanked: 114 times
Been thanked: 211 times

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: Zmij »

KOSHI pisze: 08 lip 2021, 21:20 Mi chodzą suwaki przeciętnie. Ujdzie.
@ Zmiji - jak u Ciebie wygląda spawn z dodatkowymi typami zombi? W BP przez double spawn wychodziły ze spawn pointów albo budynków mocno mieszane grupy. Na razie w 2 edycji nie widzę nic takiego. Idzie grupa grubasów albo szwendaczy a tylko czasem coś się pomiesza. Trochę to statycznie wygląda... Podejrzewam, że przy toxic i berserkach nie będzie to wiele lepiej wyglądało. Talia spawnu jest totalnie inna niż w BP plus brak nekro = mniejsze mieszanie typów zombie. Tak mi to wygląda ale może się mylę...
Od razu pomieszane nie beda bo nie ma wielu stref namnazania w jednym miejscu ale to dobrze bo byloby za ciezko wtedy, cala zabawa zeby do mieszania nie dopuszczac bo moze byc kiepsko. Wiadomo ze nie da sie tego w 100% ogarnac ale lepiej minimalizowac bo nie ma nic grozniejszego niz mieszana horda z np grubasem berserkiem i toksycznymi, trzeba sie naglowic zeby rozbroic takie pole a i nierzadko pozostaje tylko ew sprobowac skumulowac jaknajwiecej w jednym miejscu i molotov. Dodatkowo psy i kruki tez narzucaja tempo dzialan ze swoimi 3 akcjami.
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: Blue »

A te czyste aktywacje były już w poprzednich odsłonach? Potrafią pięknie namieszać.

1. Faza zombie - szwędacze się zbliżają.
2. Namnażanie - aktywacja szwędaczy.
3. Namnażanie - aktywacja szwędaczy.

GG ;). Jeszcze może być to samo z biegaczami(przy czym tylko jedna dodatkowa aktywacja z kart do nich jest w podstawce), albo kombo zryw biegaczy + aktywacja.
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 876
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 302 times
Been thanked: 295 times

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: KOSHI »

To może ja jeszcze za mało ograłem podstawkę. Może to dobrze, że nie ma double spawnu. Faktycznie to kombo jest harde ale zawsze jest snajperka albo umiejętność snajper albo nieuchwytny. Wbijasz w tłum, bijesz berserk fatty i opuszczasz imprezę a reszta rozwala toxic z dystansu. I wtedy dzieciaki robią robotę.
Awatar użytkownika
Zmij
Posty: 577
Rejestracja: 29 gru 2016, 11:00
Has thanked: 114 times
Been thanked: 211 times

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: Zmij »

Blue pisze: 08 lip 2021, 21:56 A te czyste aktywacje były już w poprzednich odsłonach? Potrafią pięknie namieszać.

1. Faza zombie - szwędacze się zbliżają.
2. Namnażanie - aktywacja szwędaczy.
3. Namnażanie - aktywacja szwędaczy.

GG ;). Jeszcze może być to samo z biegaczami(przy czym tylko jedna dodatkowa aktywacja z kart do nich jest w podstawce), albo kombo zryw biegaczy + aktywacja.
Byly dodatkowe aktywacje w pierwszej edycji ale nie bylo zrywu, zamiast tego bylo ze zombie wypelzaly ze studzienek sciekowych na ulicach:)
Awatar użytkownika
KOSHI
Posty: 876
Rejestracja: 23 kwie 2011, 19:23
Has thanked: 302 times
Been thanked: 295 times

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: KOSHI »

Norek hydraulik z Miodowych Lat wersja sztywny. :mrgreen:
Awatar użytkownika
Blue
Posty: 2323
Rejestracja: 09 gru 2006, 22:42
Has thanked: 196 times
Been thanked: 254 times
Kontakt:

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: Blue »

U mnie w rozgrywce abo szła z obstawą z chyba ponad 15 zombi ;D, nie wychodziły nam mołotowy, a to wszystko się tak pogrupowało. I teraz sobie rzućcie w to mołotowa i pyk z niebieskiego zagrożenia na pomarańczowe ;D
Awatar użytkownika
Zmij
Posty: 577
Rejestracja: 29 gru 2016, 11:00
Has thanked: 114 times
Been thanked: 211 times

Re: Zombicide: 2nd Edition / 2 Edycja (Raphaël Guiton, Jean-Baptiste Lullien, Nicolas Raoult)

Post autor: Zmij »

KOSHI pisze: 08 lip 2021, 22:02 To może ja jeszcze za mało ograłem podstawkę. Może to dobrze, że nie ma double spawnu. Faktycznie to kombo jest harde ale zawsze jest snajperka albo umiejętność snajper albo nieuchwytny. Wbijasz w tłum, bijesz berserk fatty i opuszczasz imprezę a reszta rozwala toxic z dystansu. I wtedy dzieciaki robią robotę.
dobra droga ale sproboj ta operacje z sukcesem przeprowadzic w nocy, nie bylbym pewien ze sie wszystko uda bo ze strzelaniem kiepsko:)czesto i w dzien brakuje sily ognia zeby wyczyscic pole nawet z alloutem, duzo tez zalezy jaka grupe bohaterow masz, my losujemy z puli ok 80 wiec bywa roznie:)do tego zalezy jak inni przeciwnicy stoja na planszy bo np jak tuz za horda masz psy to masz lipe
ODPOWIEDZ