Re: Nexus Ops
: 14 kwie 2012, 23:49
Zgodnie z zapowiedzią napiszę jeszcze trochę o jednostkach i bitwach.
W grze występuje 6 typów jednostek, dla wszystkich graczy są takie same, strony konfliktu mimo różnych nazw są symetryczne. Niektórzy na to narzekają, na BGG pojawił się nawet wariant z różnymi mocami dla poszczególnych stron. Ja raczej nie skorzystam – system jest szybki i prosty, nie widzę potrzeby by go komplikować. Poszczególne jednostki charakteryzuje kilka parametrów – cena, inicjatywa, atak i cechy specjalne.
Cena – wiadomo o co chodzi, zakupione jednostki stawia się na jednym z 3 pól bazy, warto wspomnieć, że ilość jednostek danego typu jakie można posiadać, jest zależna od ilości symbolizujących je figurek – kiedy zapasy się skończą, nie można dokupić nowej, dopóki któraś nie zginie
Atak – zrealizowano go podobnie jak w bitewniakach, jeśli dana jednostka ma atak 3+, to znaczy, że trafi wroga jeśli na kostce wypadnie 3 lub więcej; nie ma rzutów obronnych, tylko atak; z reguły rzuca się jedną kostką na jednostkę
Inicjatywa – jednostki atakują w odpowiedniej kolejności – od najdroższej (Dragon) do najtańszej (Human), czyli w bitwie najpierw walczą wszystkie Smoki, później wszystkie pozostające przy życiu Lava Leapery, następnie Rock Stridery itd. Jeśli więc jeden Smok walczy z jednym Człowiekiem, najpierw kostką rzuca gracz posiadający Smoka, w przypadku wyrzucenia dwóch oczek lub więcej (ta jednostka trafia na 2+), zabija Człowieka i ta jednostka już nie oddaje! Z drugiej strony trzeba pamiętać, że każda jednostka atakuje tylko raz, więc wysyłanie jednego Smoka na, powiedzmy, trzech Ludzi jest niepotrzebnym ryzykiem - co najmniej dwóch z nich przeżyje i będzie wykonywało swój atak. Ta zasada powoduje, że trzeba łączyć słabsze jednostki z mocniejszymi, każda się do czegoś przydaje. Kiedy w bitwie następuje trafienie, to właściciel wybiera, która z jego jednostek jest zdejmowana z planszy. Jest to dość abstrakcyjne rozwiązanie ale sprawdza się wg mnie znakomicie – wybór nie jest oczywisty, czasem warto zdjąć teoertycznie silniejszą jednostkę, która wykonała już swój atak i liczyć na sukces ataku tej słabszej.
Cechy specjalne - poszczególne jednostki posiadają pewne dodatkowe cechy związane z terenem czy walką
Naprawdę podoba mi się jak rozwiązano te elementy. Urozmaicają grę i nie wpływają negatywnie na jej płynność. Naturalnie losowość odgrywa istotną rolę ale nie jest tak dobijająca jak w Risk.
Na koniec opiszę krótko jednostki:
Humans [koszt 2]– ludzie to mięso armatnie w tej grze, już nawet nie chodzi o niski atak (trafiają na 6+) bo na to można wpłynąć kartami lub nadrobić ilością wysłanych jednostek. Niestety, mają też najgorszą inicjatywę a do tego spore ograniczenia jeśli chodzi o ruch – nie potrafią wejść na pole magmy a także Monolitu. Mimo to warto ich kupować, potrafią obsługiwać Rafinerie no i nieźle służą jako meat shield podczas bitew. Trzeba pamiętać, że jedna z Energize Cards zabija na miejscu dwóch ludzi stojących na jednym polu.
Fungoids [koszt 3] – nieco lepsi od ludzi, również są górnikami, normalny ich atak to 5+ ale podlega modyfikacji – na Liquifungus Forests trafiają na 4+ a na Crystal Spires na 6+. Kilku z nich można otrzymać z Tokenów Eksploracji lub kart. Jedna z kart zabija na miejscu jednego Fungoida. Karta Fungus Swarm umożliwia wykonanie ataku z zaskoczenia 4 Fungoidami – teleportują się wtedy z jednego lasu do dowolnego innego (oprócz bazy wroga). Fungus Regeneration powoduje, że każda stracona podczas danej bitwy jednostka tego typu odradza się w bazie.
Crystallines [koszt 3] – mają podobne cechy do poprzedników, tyle, że posiadają wyższą inicjatywę. Atakują na 5+ ale są mocniejsi na kryształach (4+) i słabsi w lasach (6+). Ich również otrzymuje się z tokenów i kart. Spore Cloud zabija na miejscu jedną jednostkę tego typu. Karty Crystal Swarm i Crystal Regeneration to odpowiedniki podobnych kart działających na Fungoidy.
Rock Striders [koszt 6] – jedna z moich ulubionych jednostek w grze, najtańsza z tych, które potrafią zajmować Monolit, porusza się szybciej na skałach, "pajączki" mają całkiem niezły atak (4+) no i fajnie wyglądają.
Lava Leapers [koszt 8] – potężne jednostki, trafiają na 3+ a na polach magmy nawet na 2+. Potrafią wykonać skok z magmy na odległość dwóch pól, mogą w ten sposób przeskoczyć jednostki wroga. W przypadku wyrzucenia 5 lub 6, to atakujący wybiera, która z jednostek obrońcy ginie. W związku z tym nieźle nadają się do eliminacji groźniejszych wrogów. Karta Magma Blitz umożliwia wykonanie skoku wszystkim posiadanym Lava Leaperom, nawet jeśli nie stoją na polach magmy.
Rubium Dragons [koszt 12] - mocny atak [2+] i kilka fajnych cech powoduje, ze to najlepsza jednostka w grze. Ma specjalny atak, za pomocą którego potrafi zabić jednostkę znajdującą się na sąsiednim polu (ta jednostka nie oddaje bez względu na wynik). Kiedy wykonuje ruch z Monolitu, może dolecieć na dowolne pole na planszy, nawet do bazy wroga. Karta Day of the Dragon umożliwia przeniesienie jednego własnego Smoka na dowolne pole z wyjątkiem bazy wroga.
W grze występuje 6 typów jednostek, dla wszystkich graczy są takie same, strony konfliktu mimo różnych nazw są symetryczne. Niektórzy na to narzekają, na BGG pojawił się nawet wariant z różnymi mocami dla poszczególnych stron. Ja raczej nie skorzystam – system jest szybki i prosty, nie widzę potrzeby by go komplikować. Poszczególne jednostki charakteryzuje kilka parametrów – cena, inicjatywa, atak i cechy specjalne.
Cena – wiadomo o co chodzi, zakupione jednostki stawia się na jednym z 3 pól bazy, warto wspomnieć, że ilość jednostek danego typu jakie można posiadać, jest zależna od ilości symbolizujących je figurek – kiedy zapasy się skończą, nie można dokupić nowej, dopóki któraś nie zginie
Atak – zrealizowano go podobnie jak w bitewniakach, jeśli dana jednostka ma atak 3+, to znaczy, że trafi wroga jeśli na kostce wypadnie 3 lub więcej; nie ma rzutów obronnych, tylko atak; z reguły rzuca się jedną kostką na jednostkę
Inicjatywa – jednostki atakują w odpowiedniej kolejności – od najdroższej (Dragon) do najtańszej (Human), czyli w bitwie najpierw walczą wszystkie Smoki, później wszystkie pozostające przy życiu Lava Leapery, następnie Rock Stridery itd. Jeśli więc jeden Smok walczy z jednym Człowiekiem, najpierw kostką rzuca gracz posiadający Smoka, w przypadku wyrzucenia dwóch oczek lub więcej (ta jednostka trafia na 2+), zabija Człowieka i ta jednostka już nie oddaje! Z drugiej strony trzeba pamiętać, że każda jednostka atakuje tylko raz, więc wysyłanie jednego Smoka na, powiedzmy, trzech Ludzi jest niepotrzebnym ryzykiem - co najmniej dwóch z nich przeżyje i będzie wykonywało swój atak. Ta zasada powoduje, że trzeba łączyć słabsze jednostki z mocniejszymi, każda się do czegoś przydaje. Kiedy w bitwie następuje trafienie, to właściciel wybiera, która z jego jednostek jest zdejmowana z planszy. Jest to dość abstrakcyjne rozwiązanie ale sprawdza się wg mnie znakomicie – wybór nie jest oczywisty, czasem warto zdjąć teoertycznie silniejszą jednostkę, która wykonała już swój atak i liczyć na sukces ataku tej słabszej.
Cechy specjalne - poszczególne jednostki posiadają pewne dodatkowe cechy związane z terenem czy walką
Naprawdę podoba mi się jak rozwiązano te elementy. Urozmaicają grę i nie wpływają negatywnie na jej płynność. Naturalnie losowość odgrywa istotną rolę ale nie jest tak dobijająca jak w Risk.
Na koniec opiszę krótko jednostki:
Humans [koszt 2]– ludzie to mięso armatnie w tej grze, już nawet nie chodzi o niski atak (trafiają na 6+) bo na to można wpłynąć kartami lub nadrobić ilością wysłanych jednostek. Niestety, mają też najgorszą inicjatywę a do tego spore ograniczenia jeśli chodzi o ruch – nie potrafią wejść na pole magmy a także Monolitu. Mimo to warto ich kupować, potrafią obsługiwać Rafinerie no i nieźle służą jako meat shield podczas bitew. Trzeba pamiętać, że jedna z Energize Cards zabija na miejscu dwóch ludzi stojących na jednym polu.
Fungoids [koszt 3] – nieco lepsi od ludzi, również są górnikami, normalny ich atak to 5+ ale podlega modyfikacji – na Liquifungus Forests trafiają na 4+ a na Crystal Spires na 6+. Kilku z nich można otrzymać z Tokenów Eksploracji lub kart. Jedna z kart zabija na miejscu jednego Fungoida. Karta Fungus Swarm umożliwia wykonanie ataku z zaskoczenia 4 Fungoidami – teleportują się wtedy z jednego lasu do dowolnego innego (oprócz bazy wroga). Fungus Regeneration powoduje, że każda stracona podczas danej bitwy jednostka tego typu odradza się w bazie.
Crystallines [koszt 3] – mają podobne cechy do poprzedników, tyle, że posiadają wyższą inicjatywę. Atakują na 5+ ale są mocniejsi na kryształach (4+) i słabsi w lasach (6+). Ich również otrzymuje się z tokenów i kart. Spore Cloud zabija na miejscu jedną jednostkę tego typu. Karty Crystal Swarm i Crystal Regeneration to odpowiedniki podobnych kart działających na Fungoidy.
Rock Striders [koszt 6] – jedna z moich ulubionych jednostek w grze, najtańsza z tych, które potrafią zajmować Monolit, porusza się szybciej na skałach, "pajączki" mają całkiem niezły atak (4+) no i fajnie wyglądają.
Lava Leapers [koszt 8] – potężne jednostki, trafiają na 3+ a na polach magmy nawet na 2+. Potrafią wykonać skok z magmy na odległość dwóch pól, mogą w ten sposób przeskoczyć jednostki wroga. W przypadku wyrzucenia 5 lub 6, to atakujący wybiera, która z jednostek obrońcy ginie. W związku z tym nieźle nadają się do eliminacji groźniejszych wrogów. Karta Magma Blitz umożliwia wykonanie skoku wszystkim posiadanym Lava Leaperom, nawet jeśli nie stoją na polach magmy.
Rubium Dragons [koszt 12] - mocny atak [2+] i kilka fajnych cech powoduje, ze to najlepsza jednostka w grze. Ma specjalny atak, za pomocą którego potrafi zabić jednostkę znajdującą się na sąsiednim polu (ta jednostka nie oddaje bez względu na wynik). Kiedy wykonuje ruch z Monolitu, może dolecieć na dowolne pole na planszy, nawet do bazy wroga. Karta Day of the Dragon umożliwia przeniesienie jednego własnego Smoka na dowolne pole z wyjątkiem bazy wroga.