The Fifth Horseman pisze: ↑08 maja 2024, 18:43
Propozycja alternatywna: kable zwykle są magazynowane na szpulach. Więc... szpulki do maszyn do szycia, na to nawinięte trochę przewodu. Na Allegro sprzedają komplety po chyba 25 sztuk, do wyboru plastik lub metal. Standardowy wymiar to 12mm średnicy i 6mm wysokości więc strasznie duże nie są.
Widziałem je i naprawdę to fajnie wygląda ale chyba jednak trochę to za duże elementy. Średnio masz ok 5-6 kabli u siebie, niby niewiele ale jak dojdą inne surowce to może być tego sporo. Pomysł do rozwarzenia.
Tymczasem Gradanie wrzuciło materiał o "kasztanach" gdzie ostatnie miejsce zajęła właśnie "Diora". Cóż....i tak bywa, zachęcam do posłuchania bo taki format akurat mi się podoba i sam planowałem raz na jakiś czas nagrywać "Kasztany Miesiąca" aby się po wyżywać na grach które zabrały mi cenny czas a nie dały satysfakcji jakiej oczekiwałem
Re: Diora (Karol Stawicki)
: 09 maja 2024, 18:32
autor: Nilis
Ogólnie cały projekt wydania Twojej gry to świetny pomysł aby poprzez planszówki edukować, szczególnie o swoim kraju, mieście (jak np. Lisboa V. Lacerdy). Natomiast zrobienie gry na podstawie mechanik innej gry niemal 1:1 to już inna sprawa, raczej przykra i chluby nie przynosi.
Palmer pisze: ↑28 lis 2023, 20:21
Nie mówimy o wtórności mechanik, a o silnej inspiracji, ocierającej się o plagiat.
Mocne słowa. Zachęcam do prześledzenia wątku w którym opisuję cały proces tworzenia. Tam wyjaśniam że w pierwszych etapach tworzenia sam wymyśliłem szkielet gry jak i mechaniki które okazały się były podobne do MP. Kiedy dany tytuł został wskazany chętnie się z nim zaznajomiłem i postanowiłem użyć w części mechanik które pozmieniałem i dostosowałem do własnych potrzeb. Nie było to jednak łatwe bo trzeba było sporo pozmieniać aby w takiej formie to działało. Nigdy też nie zatajałem i nie wzbraniałem się że owe mechaniki pochodzą z MP i Pretora. Co również podkreśliłem w moim filmie o grze. Okazuje się również że bardzo podobne mechaniki występują w innych grach o których nie słyszałem nawet.....
bridge_fan pisze: ↑28 lis 2023, 22:50
dobre obyczaje, które być może nakazywałyby wspomnieć o wykorzystaniu zastosowanych mechanizmów, choćby w stopce instrukcji?
Nie mogę pisać niestety o wszystkim ale nie pomyślałem że stosuje się taką formę, zresztą obawiam się że nie mógłbym umieścić tego w instrukcji. Możesz wierzyć lub nie ale UM był bardzo restrykcyjny i pierwotnie nie pozwalał mi na umieszczenie nawet podziękowań osobom które faktycznie przyczyniły się do powstania tej gry. Wymienione zostało również całe to forum bo na tym mi zależało. Były to trudne dla mnie negocjacje i musiałem przez to z wielu innych rzeczy zrezygnować.
KubaP pisze: ↑29 lis 2023, 02:49
Teraz opowiada na forum graczom, dlaczego nie mają racji, kiedy wyrażają swoją opinię o jego opracowaniu. Też ma do tego prawo.
Kuba absolutnie nigdzie nie napisałem że się z czymś nie zgadzam. Jedynie wyrażam własne zdanie jak ja to widzę. Z mojej perspektywy.
Jamey Stegmaier wysmażył w Ekspedycyjach cały akapit na ten temat. Uwe Rosenberg dopisał drugiego autora do Novej Luny, bo wziął podstawę mechaniki z jego innej gry. To jest według mnie praktyka dobra i uczciwa.
Niestety z instrukcji która miała pierwotnie 16stron musiałem ją skrócić do wybłaganych 12. A miałem "miejsce na 10.....tak więc nie miałbym szans na wysmażenie akapitu podziękowań. Chociaż w tym przypadku może mogłem jednak pominąć swoją żonę.....ona by to zrozumiała dla dobra ogółu. Cicha i pokorna gwiazda tego tytułu tak a propo.
bridge_fan pisze: ↑29 lis 2023, 07:38
Same mechaniki gier nie są objęte prawami autorskimi...
...ale wzajemna ich kombinacja tworząca gra już tak.
garg pisze: ↑29 lis 2023, 08:07
Natomiast - i tutaj się zgadzam z "narzekaczami" - dobrą praktyką jest umieszczenie w instrukcji informacji o źródłach inspiracji
Nie była to moja zła wola aby o kimś zapomnieć lub nie ująć. Będę pamiętał o tym przy kolejnych projektach. Jestem o jedno doświadczenie zdecydowanie mądrzejszy.
garg pisze: ↑29 lis 2023, 08:07
A jeśli zapomniał?
Nie zapomniał. Nie wiedział, że takie coś się praktykuje. Ale troszkę się obronie. Pomysł z MP podsunął mi Japanczyk kiedy byłem zablokowany z pewną mechaniką. I to właśnie jemu w stopce za to podziękowałem.
Kończąc apeluję jedynie o merytoryke i kulture. Chetnie poslucham co mi nie wyszlo i co moglbym poprawić aby kolejne projekty były jeszcze lepsze. A zdradze wam że już zacząłem prace nad kolejną grą
Może warto zaktualizować opis i zamieścić informacje o tych inspiracjach na BGG?
Re: Diora (Karol Stawicki)
: 10 maja 2024, 12:46
autor: BOLLO
Beskid pisze: ↑09 maja 2024, 22:23
Może warto zaktualizować opis i zamieścić informacje o tych inspiracjach na BGG?
Świetny pomysł! Dodałem opis i podziękowania dla autorów.
Re: Diora (Karol Stawicki)
: 10 maja 2024, 13:31
autor: The Fifth Horseman
BOLLO pisze: ↑09 maja 2024, 15:18Widziałem je i naprawdę to fajnie wygląda ale chyba jednak trochę to za duże elementy. Średnio masz ok 5-6 kabli u siebie, niby niewiele ale jak dojdą inne surowce to może być tego sporo. Pomysł do rozwarzenia.
BOLLO pisze: ↑09 maja 2024, 15:18
Tymczasem Gradanie wrzuciło materiał o "kasztanach" gdzie ostatnie miejsce zajęła właśnie "Diora". Cóż....i tak bywa, zachęcam do posłuchania bo taki format akurat mi się podoba i sam planowałem raz na jakiś czas nagrywać "Kasztany Miesiąca" (...).
Tu mam zupełnie inną interpretację. Niestety dobór gier był w tym odcinku mocno chaotyczny, bo obok kasztanów były takie gry jak Podziemne Imperium i Diora. Dlaczego obok?
Podziemne Imperium - "wiedzieliśmy, że to nie dla nas, wydawnictwo jasno komunikowało czym gra jest, jednak o tak mieliśmy oczekiwania, że to będzie coś więcej"... Tu już recę załamałem...
Potem Diora, które nie została w ogóle w moim mniemaniu oceniona jako kasztan tylko mniejsza lub większa (zdaniem Gradania jednak większa) podróba innego tytułu.
Nie był to najszczęśliwszy dobór gier, tu bardziej była chyba zasada, że są to gry, które w jakiś tam (różny) sposób zawiodły, ale niekoniecznie z mianem "kasztana".
Re: Diora (Karol Stawicki)
: 10 maja 2024, 20:09
autor: HoLi
Nilis pisze: ↑09 maja 2024, 18:32
Ogólnie cały projekt wydania Twojej gry to świetny pomysł aby poprzez planszówki edukować, szczególnie o swoim kraju, mieście (jak np. Lisboa V. Lacerdy). Natomiast zrobienie gry na podstawie mechanik innej gry niemal 1:1 to już inna sprawa, raczej przykra i chluby nie przynosi.
Jako nie zaznajomiony z tematem - to czy "Diora" była reklamowana jako gra o innowacyjnych mechanikach itp. ? Bo w sumie coraz ciężej teraz o grę, która by nie była w jakimś stopniu kopią czegoś innego - za to tematyka to już inna bajka.
Pozdrawiam
Re: Diora (Karol Stawicki)
: 11 maja 2024, 10:06
autor: BOLLO
HoLi pisze: ↑10 maja 2024, 20:09
Jako nie zaznajomiony z tematem - to czy "Diora" była reklamowana jako gra o innowacyjnych mechanikach itp. ?
Nie. Diora była od poczatku reklamowana jako wypadkowa niektorych mechanik Marco Polo i Pretor.
HoLi pisze: ↑10 maja 2024, 20:09
Jako nie zaznajomiony z tematem - to czy "Diora" była reklamowana jako gra o innowacyjnych mechanikach itp. ?
Nie. Diora była od poczatku reklamowana jako wypadkowa niektorych mechanik Marco Polo i Pretor.
To nie rozumiem o co te zarzuty, że to kopia innej gry...
Oj nie odpowiem Ci na to pytanie, raczej trzeba je kierować do innych osób.
Zostawię tutaj jednak takie coś bo zrobiła się zabawa w "głuchy telefon" i widać że sens pierwszego hasła totalnie się zatarł.
Re: Diora (Karol Stawicki)
: 11 maja 2024, 12:05
autor: Palmer
HoLi pisze: ↑11 maja 2024, 10:25
To nie rozumiem o co te zarzuty, że to kopia innej gry...
Bo to, że jest to wypadkowa twierdzi Bollo, cała reszta jest zdania, że to już coś więcej niż tylko inspiracja. W tym wątku zostały wypunktowane konkretne przykłady, które są 1:1 zaczerpnięte z Marco Polo. Nie chodzi o pojedyncze elementy, a o pół gry, łącznie z ekonomią i kosztami. Jedna strona nie przekona drugiej do swojej racji, prześledź wątek, zapoznaj się z oboma grami i osadź sam.
Re: Diora (Karol Stawicki)
: 11 maja 2024, 14:16
autor: pcyzm
Palmer pisze: ↑11 maja 2024, 12:05
Jedna strona nie przekona drugiej do swojej racji, prześledź wątek, zapoznaj się z oboma grami i osadź sam.
Przeczytałem i szczególnie to co pisał Leser i Garg ma fundamentalne znaczenie. Niestety, tutaj Gradaniowcy postawili się bardziej po stronie grupy "na stos! ". Druga sprawa, te dobre praktyki... tu Bollo przyznał, że by te wzmianki o inspiracji jasno dopisał i spoko, tylko znowu, nie zmienia to istoty rzeczy, że dzisiaj sporo gier (jak i innych utworów kultury) to w mniejszym bądź większym stopniu recykling tego co już było.
Trzewik na ten przykład, nieraz opowiadał, że inspiracją dla powstania Detektywa był jeden z popularnych seriali. Żadnej wzmianki o tym w instrukcji nie ma. Technicznie rzecz biorąc, jakby spisywać te wszystkie inspiracje to by chyba każda kolejna gra miała całkiem pokaźny indeks. Sami "duzi wydawcy" jak robią reimplementację własnych tytułów, często o tym nie wspominają na bazie czego, a tutaj jakieś wyciąganie pochodni i to w kontekście gry dosyć wąsko dystrubuowanej. No gdzie tu proporcje...
Re: Diora (Karol Stawicki)
: 11 maja 2024, 17:46
autor: autopaga
To chodzi o proporcje zaczerpniętych mechanik z 1 gry. Dobrym przykładem jest Ark Nova. Która ma elementy prosto z terraformacji marsa (system ikonek na kartach), cywilizacji nowy początek czy tam któregoś Conana (system wyboru akcji) oraz z Gangesu (przecinające się tory dwóch rodzajów punktów). Natomiast sam miks jest unikalny i procentowa zawartość mechanik z jednej gry jest tam na poziomie powiedzmy 10%. Tutaj jest to minimum 50% marco polo.
Re: Diora (Karol Stawicki)
: 11 maja 2024, 20:55
autor: Xyhoo
Co innego inspiracja, bo to naturalne i pożądane, kopiowane są dobre rozwiązania z gier, aby kolejne były lepsze.
Co innego uderzające podobieństwo dwóch torów z Diory do Marco Polo. Nikt tutaj Bollo nie szkaluje bodaj tylko dlatego, że nie czerpał korzyści finansowych z pracy innych twórców.
Re: Diora (Karol Stawicki)
: 02 cze 2024, 12:54
autor: BOLLO
Tomek z magazynu https://ka-plus.pl/pl/ który był zainteresowany Diorą i po rozegraniu kilku partii chciał się na łamach swojego magazynu podzielić krótką recenzją na jej temat.
Tak więc wrzucam tutaj info dla chętnych.
W tym roku chciałbym urzeczywistnić plan spisania trybu solo tak aby można było zagrać również samemu. Jeżeli ktoś ma jakieś pomysły to chętnie je wysłucham i skonfrontuje ze swoimi zapiskami.